آشنایی با فرش دستباف, اطلاعات فرش دستبافت, انواع فرش, فرش ایلیاتی, فرش تبریز, فرش قیمت, فرش کاشان, فرش کرمان

فرش دستباف ساده | انواع فرش دستبافت کف ساده

فرش دستباف ساده

فرش دستباف ساده | انواع فرش دستبافت کف ساده

ایران مهد فرش دستبافت است و فرش های دستباف متناسب با انواع فرهنگ و سلیقه ها، در طرح و رنگ های مختلف بافته شده اند. هر فرش دستبافت براساس منطقه ای که فرش در آنجا بافته و تولید شده نامگذاری شده اند. برخی با طرح های شلوغ و پرُکار و استفاده از چندین رنگ و برخی نیز بسیار ساده طراحی شده اند. اما سوال اینجاست که فرش دستباف ساده چه نام دارد و بیشتر کدام منطقه فرش دستباف با طرح ساده تولید می کند. با فرش بازدار همراه باشید تا در مورد فرش دستباف ساده بیشتر بدانید.

به فرش دستباف ساده چه می گویند

فرش های دستباف براساس ابعاد و نوع مواد استفاده شده برای بافت فرش، تقسیم بندی می شوند. به لحاظ جنس، فرش های دستبافت از چند نوع تمام ابریشم، گل ابریشم، پشمی، کرکی، کف ابریشم و یا سوف (که زمینه آن با پود ضخیم و نازک بافته شده) تهیه شده اند.

فرش های دستباف از لحاظ ابعاد عبارتند از:

  • قالی: که شامل فرش های ۶ متری، ۹ متری، ۱۲ متری و ۱۶ متری پرزدار می شود.
  • قالیچه:فرش هایی در ابعاد کمتر از ۴ متر مربع
  • کلّگی: فرش هایی که درازای آنها کمتر از ۴ متر و عرض آنها هم از قالی کمتر است.
  • فرش کناره:که بیشتر برای راهروها استفاده می شود و طول آنها از ۳ تا ۱۰ متر متفاوت است.
  • فرش های ذرع و نیم:فرش یک و نیم متری
  • پادری:فرش هایی که معمولا به شکل دایره یا مستطیل برای ورودی منزل بافته می شوند.

و اما نوع بافت و رجشمار فرش یکی دیگر از مواردی است که در فرش های دستبافت از ۲۰ تا ۹۰ رج متفاوت است. هر چقدر رج فرش بیشتر باشد آن فرش مرغوب تر و ارزشمندتر است.

در مقابل بافت دو گره یا گره ترکی که بیشتر در بین فرش های دستباف تبریز رایج است و برای قالی ریز بافت و ظریف استفاده می شود، بافت فارسی یا یک گره در فرش های دستباف با طرح درشت که بیشتر هم جنس پشمی دارند دیده می شود.

فرش دستباف ساده

فرش دستباف ساده

فرش دستباف طرح ساده

فرش های دستباف با نقشه های مختلفی بافته می شوند، خیلی از افراد ترجیح می دهند یک فرش دستباف با طرح ساده بخرند. فرش دستباف زمینه ساده می تواند بسیار شیک و جذاب باشد و برای دکوراسیون های مدرن انتخاب مناسبی است.

فرش دستباف طرح ساده مانند سایر فرش های دستبافت از پشم، کرک، یا ابریشم تهیه می شود و به دلیل ساده بودن این فرش ها، می توانید براحتی آنها را با سایر لوازم منزل ست کنید. همچنین، استفاده از فرش دستباف طرح ساده، فضای خانه را بزرگتر نشان می دهد. در بین انواع فرش دستباف قم و اردکان، فرش دستباف طرح ساده بیشتر دیده می شود.

فرش دستبافت کف ساده

فرش دستبافت کف ساده به قالی هایی گفته می شود که زمینه ترنج و اطراف لچک آنها ساده و خالی از نقش است. فرش های روستایی مثل طرح های ایلی و عشایری از جمله این فرش ها هستند که به ساده ترین شکل ممکن، بدون نقشه و با ایده ذهنی بافته می شوند.

گلیم فرش ها نمونه ای از فرش دستباف ساده هستند که بخشی از فرهنگ قالی بافی اذربایجان بشمار می رود.

طرح کف ساده در بین گلیم فرش ها زیاد به چشم می خورد. زمینه این فرش ها ساده اند و حاشیه ای مدرن و شیک دارند که هم برای طراحی مدرن و هم برای طراحی سنتی کاربرد دارند.

گبه نوع دیگری از فرش دستباف با طرح ساده است که جنس انها از پشم می باشد، کمی ضخیم هستند و طرح ساده ای دارند. معمولا از طرح حیوانات در این نوع فرش ها استفاده می شود.

طرح های واگیره ای که یک طرح کوچک در سراسر فرش تکرار می شود نیز نوعی فرش دستباف ساده محسوب می شوند.

قیمت فرش دستباف ساده

طرح و نقشه فرش از جمله عواملی است که بر روی قیمت فرش دستبافت موثر است. یک فرش دستباف که طرح ساده ای دارد در مقایسه با فرشی که نقشه ظریف و پرکاری دارد، ارزش کمتری دارد، اما ممکن است در آن فرش با طرح ساده، از نخ ابریشم و رنگ های طبیعی استفاده شده باشد که این موارد نیز بر قیمت فرش تاثیرگذارند و این مجموع عوامل است که تعیین کننده قیمت فرش دستبافت ساده است.

همچنین بخوانید: فرش دستباف قیمت مناسب از کجا بخرم

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.