اطلاعات فرش دستبافت, انواع فرش, تعمیر فرش دستباف, فرش تبریز, فرش در دکوراسیون, نگهداری فرش دستباف

رنگ فرش باید نسبت به دیوارها تیره تر باشد یا روشن تر؟

رنگ فرش باید نسبت به دیوارها تیره تر باشد یا روشن تر؟

رنگ فرش باید نسبت به دیوارها تیره تر باشد یا روشن تر؟

نوع فرشی که استفاده می کنید تاثیر مستقیمی روی بزرگ تر یا کو چکتر دیده شدن اتاق دارد. هنگام انتخاب فرش علاوه بر حس زیبایی شناسیتان باید رنگ و بافت فرش را نیز در نظر بگیرید، اما اگر در انتخاب رنگ فرش دچار تردید هستید و نمی دانید رنگ روشن تری نسبت به دیوارها انتخاب کنید یا تیره تر، این مطلب از بازدار را بخوانید. ما در رابطه با تئوری رنگ ها، واکنش مغز به تصاویری که می بیند و نحوه تاثیر فرش بر فضای اتاق تحقیقاتی انجام داده ایم که می خواهیم با شما در میان بگذاریم.

راهنمای انتخاب رنگ فرش متناسب با دیوارها

برای داشتن یک دکوراسیون شیک و زیبا، فرشی را انتخاب کنید که ۲ درجه روشن تر یا تیره تر از رنگ دیوارها باشد. اگر مردد هستید انتخاب رنگ مناسب فرش، فرشی با رنگ بندی خنثی است که در این صورت رنگ دیوار نیز اهمیتی ندارد.

برای اتاق هایی که رفت و آمد در آنها زیاد است فرش های تیره رنگ استفاده کنید تا کثیفی و لکه ها را بپوشانند. در حالت کلی فرش های رنگ روشن ، اتاق را بزرگ تر و روشن تر نشان می دهند. ممکن است فرش های تیره رنگ در اتاق های کوچک حس شلوغی و خفگی بدهند اما استفاده از آنها در فضاهای بزرگ حس گرما و راحتی را منتقل می کند.

در کنار انتخاب رنگ فرش متناسب با دیوارها، می توانید با استفاده از وسایل اضافی (اکسسوری) رنگ خنثی، چیدمان اتاق را تکمیل کنید.

چند راهکار برای انتخاب رنگ فرش متناسب با دکوراسیون منزل

ساختن خانه ای سرشار از انرژی که حس خوبی از آن دریافت کنید، تحت تاثیر رنگ دیوارها، فرش کف اتاق و مبلمان آن است. وقتی برای پذیرایی، اتاق خواب یا گوشه ای از خانه از فرش رنگ روشن یا تیره استفاده می کنید، می خواهید که فضای مورد نظرتان حس زندگی، بزرگی، راحتی یا آرامش را منتقل کند. شما می توانید با استفاده از رنگ های هم خانواده برای دیوارها، کف و مبلمان منظره ای یکپارچه ایجاد کنید.

استفاده از فرش هایی با رنگ خنثی مانند بژ، کرم، شنی یا خاکستری روشن موجب می شوند اتاق ها بزرگ تر به نظر بیایند و برای چیدمان نیز انتخاب های بیشتری خواهید داشت.

جسارت داشته باشید و از به کار گیری فرش هایی با تن رنگی جواهرات، مانند فرش سبز و آبی یا تن قهوه ای خاکی نترسید. این رنگ ها در فرش، به اتاق های بزرگ زیبایی بصری و در اغلب اوقات حس راحتی می بخشد.

سعی کنید با رنگ های مکمل میان فرش و دیوارها هماهنگی ایجاد کنید. می توانید با استفاده از نمونه ها یا بررسی رنگ های پنتون مد روز ایده های تئوری رنگ ها را امتحان کنید. برای انتخاب رنگ فرش در دکوراسیون این را در نظر داشته باشید که آیا می خواهید برای فضاهای پر رفت و آمد از فرش رنگ روشن استفاده کنید یا نه. همچنین توجه داشته باشید که استفاده از فرش با رنگ تیره ساییدگی و خرابی را زودتر نشان می دهد.

رنگ فرش باید نسبت به دیوارها تیره تر باشد یا روشن تر؟

رنگ فرش باید نسبت به دیوارها تیره تر باشد یا روشن تر؟

انواع مختلف فرش

برای چیدمان، رنگ فرش، عنصر اصلی است چرا که تعیین کننده تُن رنگ و حال و هوای اتاق است. شما باید به مواد به کار گرفته شده در بافت فرش و سبک آن نیز توجه کنید، از آن جهت که این موارد نیز در نحوه دکوراسیون شما موثراند. فرش ها، سبک و انواع مختلفی که دارند که باید فضای مناسب برای استفاده از آنها را بدرستی تشخیص داد.

فرش بِربِر (Berber):

سبکی بادوام و محبوب از فرشی ضخیم که اغلب با رنگ های خنثی دیده می شود، اما طرح خالدار نیز دارد. فرش بِربِر اغلب در سبک های حلقه شده از موکت یافت می شود

 

کات و لوپ (Cut and Loop)

یکی از پرطرف دارترین انواع موکت که ترکیبی از شانه و گره های مختلف، به صورت تک رنگ، طرح دار، خالدار یا لکه دار می باشد و  جنس آن معمولا از پلی استر یا نایلون است.

 

فریز (Frieze)

فرشی ضخیم با پرزهای بلند مخملی که در جهت های مختلف روی هم خوابیده اند. مانند فرش شگی

 

Plush Cut Loop Pile

نوع رایجی از فرش که معمولا تک رنگ اند و پرزهای کوتاهی دارند.

 

در کنار توجه به بافت فرش، نحوه بازتاب نور روی آن و همچنین مقاومت فرش در برابر پا خوردگی،باید رنگ آن را هم در نظر بگیرید.

در انتخاب رنگ فرش برای فضای پذیرایی یاسالن غذاخوری، بهتر است فرشی به رنگ برنز، شنی و کرم انتخاب کنید که فضای اتاق را بزرگتر نشان دهد.

برای اتاق خوابی آرام و دنج، فرشی با پرزهای بلند مخملی به رنگ آبی یا سبز پاستلی انتخاب کنید.

مناسب ترین ترکیب رنگ میان فرش و دیوارهای اتاق

آیا فرش بعد از پهن شدن کف اتاق تیره تر به نظر می آید؟ اگر فرش شما بعد از پهن شدن کف اتاق تیره تر یا روشن تر به نظر می آید شما محیط پیرامون را در نظر نگرفته اید. فرش ها معمولا روشن تر از زمان انتخاب به نظر می رسند و این به دلیل وجود عواملی نظیر نور اتاق شما، ساختار و رنگ آن است.

در اتاقی با نورگیری زیاد و دیوارهای روشن، رنگ فرش در طول روز روشن تر به نظر می آید. هنگام شب یا وقتی داخل اتاق تاریک باشد، رنگ فرش به آنچه که هنگام انتخاب رنگ فرش دیده بودید نزدیک تر یا حتی تیره تر از آن خواهد بود.

جدا از مسئله خطای دید ناشی از بازتاب نور، فرش های رنگ روشن ظاهر بزرگ تری به اتاق می دهند و فرش های تیره رنگ چشم گیرتر هستند. سبک فرش شما، خال های روی آن، نوع گره ها یا حتی پرزها ظاهر کف اتاق شما را تغییر می دهند.

آیا بافت فرش تاثیری بر رنگ آن دارد؟

بافت فرش قطعا می تواند بر جلوه رنگ آن در اتاق اثر گذار باشد. فرشی با پرزهای بلند مخملی که دارای گره های زیادی است می تواند تن رنگی متنوعی به فرش ببخشد. در مقابل؛ فرشی که سطح صاف تری دارد روشن تر به نظر می رسد.

به علت تاثیر نور روی فرش هایی که بافت راه راهی دارند بدیهی است که رنگ فرش در همه جای آنها یکسان به نظر نرسد. فرش های کات و لوپ زیبایی بصری بسیاری دارند و نحوه ترکیب الیاف آنها در نحوه دیده شدن رنگ ها نیز تغییر ایجاد می کند.

چه رنگ فرشی برای پوشاندن چرک و کثیفی بهتر است؟

طول عمر فرش خود را با جارو یا شامپو کردن آن به طور مرتب، افزایش دهید. این کارها کمک می کنند تا ظاهر فرشتان مانند روز اول بماند. با این وجود، فرش هایی با رنگ های خاص در پوشاندن چرک و کثیفی بهتر عمل می کنند و نیاز کم تری به تمیزکاری دارند. به این منظور از فرشی به رنگ خاکستری زغالی تیره استفاده کنید. برای پوشاندن لکه ها و کثیفی ها می توانید از موکت لوپ پایلی (loop pile) از جنس اکریلیک یا پلی استر انتخاب کنید که در برابر پاخوردگی نیز بادوام باشد.

به یاد داشته باشید که فرشی با رنگ بسیار تیره انتخاب نکنید چرا که رد پاها را نشان می دهد و موجب روشن شدن رنگ فرش می شود. اگر فرش های تیره رنگ به طور مرتب تمیز نشوند با گذشت زمان، محل تجمع چرک و کثیفی را نشان می دهند.

برخی احساس می کنند فرشی با تن ملایم از قهوه ای روشن که دارای نقطه های رنگارنگ از همان تن رنگی ست کثیفی را بهتر از فرش تک رنگ تیره می پوشاند. اگر انتخابتان رنگ قهوه ای روشن است به دنبال فرشی باشید که طیف های مختلفی از این رنگ را داشته باشد تا کثیفی را کم تر نشان دهد.

بهترین رنگ فرش برای پوشاندن چرک و کثیفی، فرش های چند رنگ، قهوه ای شکلاتی یا فرش هایی با طرح شلوغ و رنگارنگ هستند.

چه رنگ فرشی اتاق را بزرگ تر نشان می دهد؟

ترکیب دیوارهای رنگ روشن و فرش تیره تر از اتاق، بهترین رنگ برای انتخاب فرش است و اتاق را بزرگ تر از آنچه هست نشان می دهد.

تعداد مبلمان را به حداقل برسانید تا جلوه بیشتری از فرش دیده شود. وقتی قفسه ها در جاهای بلند نصب شوند، پرده ها به قدری بلند باشند که به کف زمین برسند و مبلمان کمی در اتاق باشد، ارتفاع سقف بلندتر و اتاق بزرگ تر به نظر می رسد.

سعی کنید از فرش مدرن استفاده کنید و از خرید فرش هایی که طرح های شلوغی دارند اجتناب کنید چرا که نگاه ها را به خود جلب می کنند و باعث کوچک تر دیده شدن اتاق می شوند.

اگر دیوارهای اتاقتان به رنگ سفید و روشن است جلای آنها را مات انتخاب کنید تا سقف و دیوارها با هم ترکیب شوند یا می توانید جلایی بسیار براق انتخاب کنید. مبلمانی انتخاب کنید که فرمی بلند و باریک داشته باشند یا اجزای طرح آنها به گونه ای باشد که چشم را وادار به حرکت به سمت بالا و پایین کند.

برای بزرگتر نشان دادن اتاق، به دیوارها تعدادی نقش راه راه عمودی اضافه کنید که رنگشان مکمل رنگ فرش تیره اتاق باشد اما نه به گونه ای که نگاه ها را بدزدد.

اتاق های کوچکی که سقف کوتاهی دارند ممکن است با فرش تیره رنگ به جای دنج شدن، تنگ و کوچک تر به نظر بیایند. از آن جایی که فرش تیره نگاه ها را به خود جلب می کند، فرشی با رنگ روشنی انتخاب کنید و رنگ دیوارها نیز سفید باشد تا اتاق بزرگ به نظر آید.

فراموش نکنید که استفاده از فرش هایی با سبک و رنگ یکسان در سرتاسر خانه موجب می شود خانه شما بزرگ تر دیده شود. فرش های بربر و کات و لوپ انتخاب های عالی برای ساختن خانه ای مجلل با فضای باز هستند.

 

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “رنگ فرش باید نسبت به دیوارها تیره تر باشد یا روشن تر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.