فرش قشقایی
فرش قشقایی که تاریخچه قدیمی دارد در طول این سه قرن این فرش قشقایی تغییراتی کرده است که میتوان آن را به دو گروه تقسیم کرد.
اولین گروه فرش قشقایی
فرش قشایی را میتوان فرش های بافته شده توسط عشایر اشاره کرد . وکه با گذشت زمان مقداری اندک تغییر کرده است. خصوصیت بارز این طرحها و نقشمایه ها حالت هندسی نگاره ها و ذهنی بافی است که یک طرح مشخصی در طراحی ندارد
ین شیوه نقشپردازی را که اساس آن ترکیب و درهم ریختن نگاره های گوناگون و پراکنده است، سبک «اشکالی» می گویند البته اصطلاح رایج بازار فرش «مختلف» و غلط مشهور «اشکالاتی» است. بیشتر بافندگان طایفه شش بلوکی، بویژه تیره های هیبت لو، عرب چرپانلو، طایفه های رحیم لو، صفیخانی و نیز شکرلو و خنگشت از این سبک پیروی می کنند
که نقش اصیل آن که ریشه های کهن قشقایی و لری و سایر بافندگان فارس در بافتههای این گروه حفظ شده
دومین گروه فرش قشقایی
طرحها و نقشهای منظم پیوسته و منسجم و متقارن است که بیشترشان منشاء عشایری و روستایی ندارد و طراحی آنها عمدتا از فرشهای شهری بافت و سایر هنرهای تمدن شهرنشینی، مانند پارچه و ترمه و قلمکار و کاشی، الهام گرفته شده منتهی به سبک و شیوه خاص بافندگان عشایری ساده شده و به اصطلاح «استیلیزه» شده و شیوه گرفته است.
خصوصیت اصلی این گروه نظم خاص و یکپارچگی طرح و قرینه سازی و توازن است. در این شیوه نقشپردازی، بجای نگاره های لوزی و چهارگوش و شش گوش و هشت گوش و خطهای راست و شکسته بیشتر از گل و گیاه و شاخ و برگ و خطوط گردان استفاده میشود، امکانات ذهنی بافی محدود و دامنه خیالپردازی تنگ است و بیشتر در قلمرو رنگ آمیزی است که قدرت تخیل و هنرنمایی بافنده جولان میکند.
از لحاظ طراحی قاعده دیگری که در سنت قالیبافی قشقایی و فارس رعایت میشود یکطرفه بودن نقش است که بر خلاف قالی های شهری از هر دو سو قابل رویت و تماشا نیست.
منبع: گلچه