آشنایی با فرش دستباف, اطلاعات فرش دستبافت, انواع فرش, فرش اصفهان, فرش تبریز, فرش قم, فرش های با قیمت میانه

فرش دستباف ریز بافت

فرش دستباف ریز بافت

فرش دستباف ریز بافت

 

فرش دستباف علاوه بر ماندگاری زیاد و زیبایی چشم نوازی که دارد، بسیار متنوع است و در کنار طرح های ظریف و پُرکار شرقی، طرح های مدرن و کلاسیک را نیز در بر می گیرد. علاوه بر نوع الیاف و رنگ هایی که در انواع فرش دستبافت مورد استفاده قرار می گیرد، تعداد رج، از جمله مواردیست که در ظاهر فرش دستبافت نقش دارد و به فرشی که تعداد رج آن بالا باشد، فرش دستباف ریز بافت گفته می شود. با بازدار همراه باشید تا با انواع فرش دستباف ریز بافت، نحوه تشخیص فرش دستباف ریز بافت، قیمت فرش دستباف ریز بافت و … آشنا شوید.

انواع فرش دستباف ریز بافت

فرش دستباف ریز بافت با طرح های مختلف در بافت ریز بافته می شود و تعداد رج آنها زیاد است. در حقیقت از ریز بافت بودن یک فرش دستباف می توان متوجه شد که آن فرش رج بالا و تراکم بیشتری دارد. فرش های دستباف نفیس و تابلو فرش ها معمولا به عنوان فرش دستبافت ریز بافت شناخته می شوند.

فرش دستبافت ریز بافت هم به لحاظ هنری و هم به لحاظ قیمت از یک فرش دستباف درشت بافت ارزش و زیبایی بیشتری دارد. بنابراین بهتر است که فرش دستبافت ریز بافت برای فضای پذیرایی استفاده شود.

فرش دستبافت ریز بافت معمولا با رج ۴۵ تا ۶۰ بافته می شود و می توان هر طرحی را با رج و گره زیاد بصورت ریز بافت ایجاد کرد. تابلو فرش یا فرش های دستبافی که طرح های واضح تر و گویاتری دارند رج بالایی دارند و ریز بافت هستند.

 

چگونه فرش دستباف ریز بافت را تشخیص دهیم

فرش دستباف ریز بافت ،علاوه بر زیبایی بیشتر، منسجم تر است و کیفیت بهتری هم دارد. همانطور که گفتیم فرش دستباف ریز بافت، رج یا گره بیشتری نسبت به فرش های دیگر دارد. اما چطور می توان فهمید یک فرش دستبافت چند گره دارد.

می توانید با قرار دادن یک خط کش در قسمت پشت فرش از عرض آن، از تعداد رج در یک فرش دستبافت ریز بافت مطلع شوید. تنها کافیست گره های فرش را تا ۷ سانتی متر از فرش بشمارید. ( هرچقدر تعداد گره ها در۷ سانتی متر از فرش بیشتر باشد آن فرش ریز بافت تر و نفیس تر است.)

حتی می توان میزان کیفیت و یکدست بودن بافت فرش را از شمارش گره ها در بخش های مختلف فرش، به روش ذکر شده، متوجه شد.

برای بافت فرش دستباف ریز بافت از قلاب های مخصوص استفاده می شود و معمولا گره آنها گره ترکی یا متقارن (دو گره) است.

فرش های نفیس با تراکم بالا همگی ریز بافت هستند که تعداد رج یا گره در آنها بیشتر از ۶۰ است.

به فرش هایی که تعداد گره آنها در ۷ سانتی متر از فرش، بین ۴۰ تا ۶۰ باشد، فرش دستباف نیمه ریز بافت گفته می شود.

تعداد رج یا گره کمتر از ۴۰ نشان دهنده درشت بافت بودن فرش است که در مقایسه با فرش دستبافت ریز بافت، تراکم و استحکام کمتری هم دارند.

خوب است بدانید که یک فرش دستباف ۳۲ رج (گره) معادل یک فرش ماشینی ۵۰۰ شانه می باشد.

فرش دستباف ریز بافت

فرش دستباف ریز بافت

فرش دستباف ریز بافت تبریز

تبریز به عنوان یکی از مراکز اصلی بافت فرش دستباف شناخته می شود که به بافت فرش های نفیس با تراکم بالا مشهور است و معمولا فرش ها با پشم و ابریشم بافته می شوند.

فرش دستبافت ریز بافت تبریز با رج های ۴۰، ۵۰ و ۶۰، فرش نفیس محسوب می شوند و دارای ابریشم هستند.

فرش دستباف ریز بافت اصفهان با رج ۱۰۰ تایی

در فرش دستباف ریز بافت اصفهان برای تشخیص تعداد رج فرش، از اصطلاح (خفت) استفاده می شود که به معنی تعداد گره ها در سراسر عرض فرش است.

رج ۱۰۰ تایی به این معنی است که در سراسر عرض فرش دستباف ۱۰۰ گره وجود دارد.

برای محاسبه تعداد گره در فرش دستباف ریز بافت کاشان، از اصطلاح (خونه) استفاده می شود. به این صورت که تعداد گره ها در نصف عرض فرش را شمارش می کنند.

(تون) اصطلاحی است که برای محاسبه تعداد گره در فرش دستباف یزد استفاده می شود. منظور از تن، تعداد نخ تار در نصف عرض فرش است.

در فرش دستبافت کرمان، برای تشخیص ریز بافت بودن فرش، تعداد گره فرش را در ۱۴ سانتی متر از عرض فرش محاسبه می کنند که به آن جفت گفته می شود. به عنوان مثال به فرشی که در ۱۴ سانتی متر از آن ۲۰۰ گره وجود داشته باشد، فرش ۲۰۰ جفت گفته می شود که معادل ۴۸ رج است.

جالب است بدانید که ریز بافت ترین فرش دستباف جهان، یک فرش شش متری به نام پرسپولیس است که با ۱۸۰ رج، مدت ها پیش در شهر قم و با ۴۰ میلیون و ۴۰۰ هزار گره بافته شده و بافندگان هنرمند این فرش دستبافت ریز بافت فوق العاده نفیس، برای بافت آن از عینک ذره بینی استفاده می کرده اند.

قیمت فرش دستباف ریز بافت

تراکم و نحوه بافت فرش دستباف یکی از موثرترین موارد تعیین کننده قیمت فرش است. فرش دستباف ریز بافت حاصل تلاش شبانه روزی فرش بافان است و بافت آن زحمت زیادی دارد. ضمن اینکه در بافت فرش دستباف ریز بافت از مواد اولیه بیشتری هم استفاده می شود. مسلما قیمت چینین فرشی به مراتب بیشتر از فرش دستباف درشت بافت است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.