آشنایی با فرش دستباف, اطلاعات فرش دستبافت, انواع فرش, فرش اصفهان, فرش در دکوراسیون, فرش قیمت, فرش کاشان

مقایسه فرش دستباف و ماشینی | نحوه تشخیص فرش دستباف و ماشینی

مقایسه فرش دستباف و ماشینی | نحوه تشخیص فرش دستباف و ماشینی

مقایسه فرش دستباف و ماشینی | نحوه تشخیص فرش دستباف و ماشینی

 

اگر می خواهید خانه‌ ای جذاب و شیک داشته باشید، بهترین گزینه استفاده از فرشی زیبا است. اما انتخاب بین فرش دستباف و فرش ماشینی برای اغلب افراد کار سختی است. از آنجا که فرش های دستباف گرانتر هستند، بسیاری از خریداران فرش ابتدا باید بررسی کنند که آیا خرید فرش دسباف برای آنها مقرون به صرفه است و یا اینکه باید به گزینه های ارزانتر بسنده کنند. از طرف دیگر، فرش های ماشینی و دستباف شباهت های متعددی دارند و این امکان وجود دارد که نادانسته به سمت نوعی فرش ماشینی کم کیفیت کشیده شوید. در این مطلب از بازدار به بررسی تفاوت فرش دستباف با ماشینی می پردازیم.

تفاوت فرش دستبافت با ماشینی

اول بیایید نگاهی داشته باشیم به تفاوت هایی که از لحاظ ارزش سرمایه گذاری، منحصر به فرد بودن طرح و نوع مواد مورد استفاده در فرش دستباف و فرش ماشینی وجود دارد.

ارزش سرمایه گذاری

ویژگی اصلی فرش های دستباف اصیل، کیفیت آنهاست. فرش های دستبافت حتی بعد از سالها استفاده هم ارزش خودشان را حفظ می کنند. از این رو، این فرش ها مورد علاقه سرمایه داران هستند و بسیار پیش می آید که با سرمایه دارانی مواجه شوید که حاضرند هر مبلغی را در ازای فرش دستباف اصیل و سالم پرداخت کنند.

ارزش فرش های دستباف ایرانی مرهون مهارت بافندگان ماهری است که این فرش ها را تولید می کنند. هر فرش به صورت منحصر به فرد طراحی می شود و دارای ظاهری جذاب و خیره کننده است. این فرش ها به لحاظ زیبایی بی مانند هستند.

اما این ویژگی‌ها در فرش های ماشینی مشاهده نمی شود. فارغ از اینکه چقدر از فرش ماشینی خود مراقبت کنید، طول عمر آن کوتاه تر خواهد بود. علاوه بر این، بر خلاف فرش های دستباف که با گذشت زمان به زیبایی آنها افزوده می شود، فرش های ماشینی به مرور زمان از ریخت می افتند. این نوع فرش ها با گذر زمان ظاهری کهنه تر پیدا می کنند.

 

طراحی منحصر به فرد

یکی از مشهودترین تفاوت فرش دستباف و ماشینی، طرح های منحصر به فرد فرش های دستباف است. فرش های ماشینی به صورت انبوه تولید می شوند. وقتی که فرش ماشنی می خرید، می توانید مطمئن باشید که دست کم چند نفر دیگر هم صاحب فرشی با همین شکل و ظاهر هستند. در نتیجه این نوع فرش ها هیچ ویژگی منحصر به فردی ندارند.

از سوی دیگر، از آنجا که فرش های ایرانی به صورت دستباف تولید می شوند، هر کدام از آنها کاملا منحصر به فرد هستند. هر فرش دستباف ایرانی دارای طراحی، الگو و رنگ ویژه و منحصر به فردی است. بی همتا بودن فرش های دستباف، آنها را شگفت انگیزتر و رشک انگیزتر می کند.

مواد مورد استفاده در فرش

یک فرق فرش دستباف با ماشینی این است که نوع مواد بکار رفته در آنها متفاوت است. فرش های دستباف معمولا با استفاده از پشم، پنبه یا ابریشم بافته می شوند. همه این مواد طبیعی و بسیار بادوام هستند. وقتی که بدون کفش روی فرش های دستبافت راه می روید، همزمان که از پاهایتان مراقبت می‌ کند، متوجه نرمی و حالت مخملی آن می شوید.

فرش های ماشینی با استفاده از مواد صنعتی مانند نایلون، آکریلیک و پلی استر و پشم مصنوعی تولید می شوند. اگرچه که این فرش ها ظاهری مناسب دارند، اما با گذر زمان دچار فرسودگی می شوند، به علاوه، فرش های ماشینی از ظاهر و حس و حالی طبیعی بی بهره اند.

تابلوفرش دختر

تابلوفرش های دختر موجود در گالری فرش بازدار

نحوه تشخیص فرش دستباف و ماشینی

هنگام خرید فرش دستباف این نکات را در نظر داشته باشید:

گره های فرش

گره های فرش های دستباف در شالوده فرش بافته می شوند و هر کدام به صورت مجزا با استفاده از دست ایجاد می شوند. این گره ها خاب فرش را تشکیل می دهند. کل این فرایند بسیار زمان بر و پر زحمت است. از آنجا که این گره ها با دست ایجاد می شوند، هیچ کدام سایزی یکسان ندارند و این باعث می شود هر گره حالتی منحصر به فرد داشته باشد. مشابه بودن همه گره ها نشانه این است که فرش با استفاده از ماشین تولید شده است و همه گره های آن به صورت ماشینی ایجاد شده اند.

ریشه های فرش

ریشه فرش های ماشینی به شالوده آن دوخته می شود. این ریشه ها پس از بافته شدن فرش به آن اضافه می شوند. اما در فرش های دستباف ایرانی ریشه بخشی از شالوده فرش و بخشی جدایی ناپذیر از طراحی و الگوی آن است.

فرش های دستباف و اصیل ایرانی از ارزش زیبایی شناختی و مالی بالاتری برخوردارند و بر خلاف فرش های ماشینی که ظاهری کم کیفیت دارند، خرید آنها حکم نوعی سرمایه گذاری را دارد. اگر بتوانید تفاوت میان فرش دستباف و فرش ماشینی را تشخیص بدهید، کار شما برای خرید بسیار ساده تر خواهد بود.

 

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “مقایسه فرش دستباف و ماشینی | نحوه تشخیص فرش دستباف و ماشینی

  1. Mohammed Salahaddin گفت:

    Dear Sir ,
    I am willing to purchase the carpet shown here , pls provide me the price and delivery cost to Saudi Arabia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.