اطلاعات فرش دستبافت, انواع فرش, فرش قم

فرش دستباف قم

فرش دستباف قم

فرش دستباف قم

فرش دستباف قم یکی از زیباترین و معروفترینانواع فرش دستباف در ایران است که در زیبایی و ظرافت و استفاده از مواد مرغوب و رنگ های طبیعی زبانزد است. بیش از یک قرن است که صنعت فرش بافی در قم شروع به کار کرده و امروزه فرش دستباف قمی به خصوص فرش ابریشم قم علاوه بر ایران، در سایر نقاط جهان نیز شناخته شده است و حدود ۹۰ درصد فرش های دستبافت قم به کشورهای خارجی صادر می شود.

در گذشته، فرش دستباف قم با بافت درشتی بافته می شد، اما بتدریج فرش های دستباف قمی به فرش های تمام ابریشم با بافت ریز تغییر پیدا کردند و با طرح هایی زیبا به فرش های با ارزش امروزی تبدیل شدند و کمتر از دو دهه است که فرش دستباف قم حالت تجاری پیدا کرده و یکی از ممتازترین فرش های دستباف، فرش دستباف قم تمام ابریشم است. با فرش بازدار همراه باشید تا شما را با ویژگی های فرش دستباف قم آشنا کنیم.

فرش دستباف قم چه ویژگی هایی دارد

مواد اولیه که در فرش قم بکار برده می شود عبارتند از:

  • پشم و کرک
  • تمام ابریشم
  • چله ابریشم و گل ابریشم

فرش قم را اینجا ببینید.

اگر تصمیم به خرید فرش دستباف ابریشم قم دارید، به ویژگی های زیر توجه نمایید:
  • اصلی ترین ماده ای که در فرش قم بکار می رود پشم و ابریشم است. که پشم آن از تولیدات کارخانجات محلی اطراف قم است. در بافت فرش قمی از ابریشم خالصاستفاده می شود.
  • طرح فرش قم معمولا برگرفته از داستان های تاریخی می باشد، اما گاها از طرح هایی چون گلریز، محرابی، ترنچ، خشتی و شکارگاه نیز استفاده می شود. ( گفته می شود نقشه فرش قم، الهام گرفته از فرش کاشان و اصفهان می باشد که تغییراتی در آن شکل گرفته است.)
  • در فرش ابریشم دستباف قمی از رنگ های متنوعیاستفاده می شود. و بطور معمول ۲۰ تا ۳۰ رنگ و گاهی حتی از ۱۰۰ رنگ طبیعی (با استفاده از موادی مثل پوست انار، پوست گردو، روناس و…) و در برخی موارد رنگ های صنعتی در آن بکار برده می شود.
  • فرش ابریشم دستباف قم نسبت به سایر فرش های دستباف از تعدادرج های بیشتری برخوردار است. (معمولا رج شمار فرش دستباف قمی از ۴۰ گره به بالا در ابعاد ۵/۶ سانتی متر است. که بافت آن با گره متقارن و نامتقارن و با دو پود است.)
  • برای بافت هر فرش دستباف قم ده ها بافنده ماهر و چیره دست مشغول به همکاری می شوند. و همه مراحل بافت فرش مثل طراحی، رنگرزی و بافت آنرا انجام می دهند.
  • فرش دستباف قم كوچك پارچه است. و معمولا به شکل قاليچه و بسیاری از موارد ابتکاری بافته می شود. (جالب است بدانید فرش دستباف قم، برگرفته از ایده های ذهنی بافندگان و طراحان هنرمند این شهر است.)

 فرش دستباف ابریشم قم فروش زیادی دارد و با توجه به ویژگی های منحصر به فردش، همواره در بازارهای جهانی جزء اولین هاست.

فرش دستباف قم

فرش دستباف قم

بافت های فرش دستباف قمی

فرش دستبافت قم، جند مدل بافت دارد که عبارتند از:

فرش دستباف قم طرح خشتی

طرح خشتی فرش دستباف قمی نمادی از هنر شرقی و ایرانی با رنگ بندی کلاسیک و نقش های اصیل است. و اگر به دنبال فرشی هستید که نمای خانه شما را لوکس تر کند فرش دستبافت قم طرح خشتی بسیار مناسب است.

در کانال تلگرام فرش بازدار قالی هارا با قیمت ببینید.

فرش ابریشم قم جمشیدی

یکی از نفیس ترین و اصیل ترین فرش های ابریشم قم، فرش ابریشمدستباف قم جمشیدی است. که شامل طرح های شاه عباسی، شکارگاه و ترنج می شود. و از رنگ های طبیعی در بافت آن استفاده می شود.

بافت تخت

معمولا عشایر نشینان در فرش های دستباف از بافت تخت استفاده می کنند. در پشت فرش های دستباف با بافت تخت، قوسی وجود دارد. که نشانه یک بافت و یا گره است و پودها به وضوح مشخص هستند.

بافت کرباسی

نوعی از بافت در فرش دستباف ابریشم قمی، بافت کرباسی است. که چله ها به شکل یکی در میان روی پودها قرار گرفته اند.

بافت لوله ای

از پرطرفدار ترین و رایج ترین بافت ها در فرش قم، بافت لوله ای است که از ۲ پود برای بافت آن استفاده می شود که یکی نازک و دیگری ضخیم است. این بافت در فرش دستباف مشهد، اصفهان و تبریز نیز دیده می شود.

پیچ اینستاگرام فرش بازدار را فالو کنید.

 بافت نیم لوله ای

این نوع بافت بیشتر در بین بافندگان روستانشین دیده می شود. و در سال های اخیر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. در بافت نیم لوله ای از ۲ بود با اندازه یکسان استفاده می شود و با بررسی پشت فرش دستبافت، خواهید دید که بافت فرش بصورت یک نصف قوس و یک قوس کامل است.

فرش قم قیمت

عواملی چون طرح و نقش، تعداد رج، ریزبافی و ضخامت که در قیمت فرش ابریشم دستباف قمی نقش دارند، اما نکته مثبتی که در تولید و قیمت گذاری فرش قم وجود دارد این است که بعد از پایان بافت فرش، با تشکیل شورا و با توجه به ابعاد و کیفیت فرش، برای آن قیمت تعیین می کنند و بافندگان بطور کامل مزد خود را دریافت می کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.