آشنایی با فرش دستباف, اطلاعات فرش دستبافت, انواع فرش, تعمیر فرش دستباف

مراحل تولید فرش دستبافت (با فرآیند تولید فرش دستباف آشنا شوید)

مراحل تولید فرش دستبافت (با فرآیند تولید فرش دستباف آشنا شوید)

مراحل تولید فرش دستبافت (با فرآیند تولید فرش دستباف آشنا شوید)

برای تولید هر محصول باید یک سری مراحل و قواعد مشخص طی شود، تولید فرش دستبافت هم یک کار حرفه ای است که مراحل مشخصی دارد و باید توسط افرادی باتجربه و حرفه ای انجام شود. در این مطلب به معرفی و بررسی مراحل تولید فرش دستباف می پردازیم تا بطور کامل با فرآیند تولید فرش دستباف آشنا شوید.

 

مراحل تولید فرش دستبافت

تولید فرش دستبافت شامل چند مرحله است که برای بافت هر فرش دستباف هر کدام از این مراحل باید انجام شوند. حالا به شما می گوییم که در تولید فرش دستباف چه مراحلی انجام می شود:

  • تهیه مواد اولیه

در این مرحله مواد اولیه مرغوب توسط کارشناس تهیه می شود. بافنده هایی که بصورت مستقل فعالیت می کند، مواد اولیه فرش را نیز خودشان تهیه می کنند.

مواد اولیه فرش دستباف شامل: نخ کرک، نخ ابریشم، پشم و یا پنبه است.

  • رنگرزی فرش

در این مرحله از تولید فرش دستبافت، با استفاده از مواد رنگزای طبیعی، نخ ابریشم را رنگ می کنند تا برای بافت فرش مورد استفاده قرار بگیرد. این کار به دو روش رنگرزی گیاهی و دندانه دادن انجام می شود.

در رنگرزی گیاهی برای یکنواخت شدن رنگ الیاف، از مواد رنگی طبیعی مانند پوست انار، پوست گردو، زعفران، سماق، گزنه، اکالیپتوس و … استفاده می شود.

در  روش دندانه دادن، برای تثبیت رنگ الیاف، مواد کمکی به رنگ های طبیعی اضافه می کنند که در یکنواخت و ثابت کردن رنگ موثر است.

  • رنگزا

رنگزاها هم دیگر مواد اولیه ی مراحل تولید فرش دستباف هستند که بسیار ضروری و مهم هستند. ابریشمی که تهیه می شود طی چند مرحله شسته می شود که ناخالصی هایش از آن جدا شود و پس از شستشو برای رنگرزی فرستاده می شود و این کار در کارگاه مخصوص رنگرزی انجام می شود .

  • طراحی فرش دستباف

در مرحله طراحی فرش دستباف، عد از انتخاب رنگ زمینه، پس از محاسبه حاشيه‌ ها و ترنج،  قالي را طراحي مي‌ کنند كه به آن سياه قلم گفته مي‌ شود. پس از تكميل طرح , مرحله رنگ‌ آميزي آغاز و بعد از آن كار نقطه ‌گذاري شروع مي‌ شود.

بعد از انجام این مراحل، كار صحافي و تخته زني نقشه صورت می گیرد و شماره دستگاه قالي پشت نقشه نوشته مي‌شود. شایان ذكر است كه هر کدام از طرح ها كاملا منحصر به فرد بوده و هيچ نمونه اي از آنها در بازار موجود نمي باشد. گاهی اوقات طراحی قالی و یا فرش دستباف به صورت سفارشی از سوی مشتری انجام می شود.

گاهی هم یک سری طرح های نو و ویژه وجود دارد که بافته می شوند و سپس به فروش می رسند. با در نظر گرفتن ابعاد، رنگ زمینه و نوع نقشه فرش، حاشیه و ترنج طراحی می شود که آن را سیه قلم می نامند.

پس از این که طرح سفارشی حاضر شد وارد مرحله بعدی می شود که رنگ آمیزی نام دارد و بعد از آن مرحله نقطه گذاری است.

بعد از گذشتن از این مراحل، بخش بعدی کار صحافی کردن است که به آن تخته زنی نقشه ها گفته می شود.

  • بافندگی

طولاني‌ ترين و سخت‌ترين مرحله بافندگي است كه شامل دو نوع دست بافت و قلاب بافت مي باشد.

  • پرداخت

در این مرحله از تولید فرش دستباف ، پرداخت و گره زنی فرش انجام می شود. این مرحله بعد از تمام شدن بافت فرش و پایین آوردن آن توسط متخصصان صورت می گیرد، هر چند در فرش های با ابعاد کوچک، پرداخت فرش را بعد از بافت هر رج از فرش نیز می توان انجام داد.

امروزه مرحله پرداخت با استفاده از ماشین های مخصوص پرداخت که دارای تیغه هایی برای این کار است، انجام می شود.

  • کزدهی

در این مرحله از فرآیند تولید فرش دستبافت که بعد از مرحله پرداخت انجام می شود، پشت فرش را با شعله آتش کز می دهند تا پرزهای اضافی آن از بین برود.

  • قالیشویی

مرحله آخر تولید فرش دستبافت، قالیشویی یا شستن فرش است که با استفاده از مواد مخصوص انجام می شود تا رنگ فرش آسیب نبیند. بعد از قالیشویی، فرش آبگیری و خشک می شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.