آشنایی با فرش دستباف, اطلاعات فرش دستبافت, انواع فرش, تعمیر فرش دستباف, فرش اصفهان

فرش دستباف اصفهان و نحوه بافت و قیمت

فرش اصفهان

فرش دستباف اصفهان و نحوه بافت و قیمت

فرش بافی در اصفهان قدمت طولانی دارد و یکی از اصیل ترین و ماندگارترین انواع فرش دستباف، فرش های دستباف اصفهان هستند. قدمت فرش دستباف اصفهان به دوران صفویه و سلطنت شاه عباس بر می گردد. در ابتدا، فرش دستباف اصفهان با پشم بافته می شد اما با گذشت زمان، ابریشم و کرک نیز به الیاف مورد استفاده در فرش بافی اصفهان افزوده شد. همراه بازدار باشید تا در مورد فرش دستباف اصفهان بیشتر بدانید.

مشخصات فرش دستباف اصفهان

خوب است بدانید که اکثر فرش های نفیسی که در موزه های معروف جهان نگهداری می شوند، فرش های دستباف اصفهان هستند. فرش دستباف اصفهان در طرح های مختلفی همچون، لچک ترنج، محرابی، سجاده ای، درختی، ستون دار، شکارگاه و طرح های اسلیمی و پیچک بافته می شود. اما معروفترین آنها لچک ترنج، شاه عباسی و اسلیمی است.

برخی نقشه های فرش دستباف اصفهان برگرفته از بناهای تاریخی اصفهان است.

در بافت فرش های دستباف بیشتر از رنگ های گرم استفاده می شود و معمولا رنگ زمینه فرش دستباف اصفهان با رنگ لچک و رنگ حاشیه فرش با ترنج هماهنگی دارد. در فرش های مدرن اصفهان از رنگ های عاجی، آبی و قرمز استفاده می شود.

فرش دستباف اصفهانی معمولا در ابعاد ۷ * ۵ با کوچکتر بافته می شود، اما تنها محدود به این اندازه نیست.

مصرف ابریشم در فرش های دستباف اصفهان بسیار رایج است و بافت فرش ها معمولا تمام ابریشم، چله ابریشم یا گل ابریشم است. در هر اینچ مربع از فرش دستباف اصفهان بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ گره وجود دارد که این گره ها ایرانی یا نامتقارن و الیاف آنها از مرغوبترین نوع پنبه یا ابریشم است.

در برخی از فرش های نفیس اصفهان، تارهای فلزی هم به کار برده می شود.

پود فرش های دستباف اصفهان معمولا پنبه ای می باشد و چله آن از ابریشم است که به روش لول بافت و با گره فارسی یا نامتقارن بافته می شود که معمولا رج شمار آنها بین ۵۵ تا ۷۰ و ریز بافت است.

گفته می شود یکی از مشخصه های فرش دستباف اصفهان، حک کردن پرچم ایران و یا نام بافنده فرش، در قسمت باریک بالای محافظ فرش است.

فرش دستباف اصفهان با چه ابزاری بافته می شود

برای بافت انواع فرش های دستباف از ابزار تقریبا یکسانی استفاده می شود، اما نوع بافت فرش در برخی شرایط ایجاب می کند که شکل ابزارهای بافتنی کمی متفاوت باشد.

  • دار قالی عمودی

دار قالی به عنوان یکی از اصلی ترین ابزارهای فرش بافی، دو مدل مختلف دارد، که عباتند از دار زمینی یا خوابیده و ایستاده یا عمودی ثابت و متحرک که برای فرش دستباف اصفهان از دار عمودی استفاده می شود.

  • شانه قالی بافی یا دفتین

بعد از بافت هر رج از فرش، ریشه های فرش را با استفاده از ابزاری که تیغه فلزی و دسته چوبی دارد می کوبند و به آن دفتین گفته می شود. عرض دفتین برای بافت فرش های دستباف بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر است.

  • چاقوی فرش بافی

برای بریدن ریشه های فرش دستباف بعد از گره زدن آنها، از چاقوی فرش بافی استفاده می شود. برای فرش دستباف اصفهان که معمولا ریزبافت هستند از چاقوی فرش بافی قلابدار استفاده می کنند.

  • قیچی 

در پایان بافت فرش دستباف برای هم ردیف شدن سر ریشه ها از قیچی مخصوص فرش بافی استفاده می کنند که تیغه آنها انواع گوناگونی دارد و برای فرش های دستباف اصفهانی معمولا از قیچی با تیغه پهن استفاده می شود.

فرش دستباف اصفهان نایین

فرش نائین در اصل نوعی فرش اصفهان است که ظرافت بالا و کیفیت بالا مهمترین ویژگی این فرش است. با خرید فرش دستباف نایین اصفهان یک فرش زیبا با رنگ های طبیعی خواهید داشت.

رج شماری فرش دستباف اصفهان نایین ۴۰ تا ۴۵ می باشد و بهترین و پرطرفدارترین طرح فرش نایین لچک ترنج است و معمولا فرش های صاف و یکدستی هستند.

پشم استفاده شده در فرش دستباف نایین اصفهان محصول نایین هستند.

فرش دستباف اصفهان طرح گنبد

از جمله طرح های فرش دستباف اصفهان طرح گنبد است که الگوی آن برگرفته از گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان می باشد و در طرح های مختلفی بافته شده. برای بافت فرش دستباف اصفهان طرح گنبد از رنگ های منحصر به فردی استفاده می شود و نقش و نگار ترنج فرش طرح گنبد بسیار ظریف است.

فرش گنبد اصفهان به شکل متقارن بافته می شود و استفاده از آن فضایی سلطنتی و لوکس در منزل شما ایجاد می کند.

تاریخچه فرش دستباف ایرانی

فرش دستباف خشتی اصفهان

طرح خشتی از جمله طرح های رایج در فرش دستباف اصفهان می باشد که بسیار پرُ کار و الیاف آن از کرک و ابریشم است.

فرش دستباف تمام ابریشم اصفهان

فرش دستباف ابریشمی اصفهان با زیبایی چشمگیری که دارد در انواع طرح ها بافته می شود و جنبه صادراتی نیز دارد. فرش ابریشم اصفهان قیمت نسبتا بالایی دارد اما خرید آن نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود.

فرش دستباف گرد اصفهان

یکی از انواع فرش دستباف اصفهان، طرح های دایره ای  هستند که در قطرهای مختلف بافته می شوند و رجشمار آنها نیز متفاوت است. فرش دستباف گرد اصفهان معمولا با پشم بافته می شوند اما می توان ابریشم نیز در آنها بکار برد.

 

شستشوی فرش دستباف اصفهان

نکاتی که در شستشوی فرش دستباف اصفهان باید رعایت کنید:

  • قبل از هر چیز فرش را غبارروبی کنید.
  • فرش را بر روی یک سطح سفت شیبدار پهن کنید و با آب کاملا ولرم آنرا خیس کنید.
  • برای تمیز کردن فرش دستباف اصفهان از شامپو فرش، پودر صابون و یا پودر شستشوی دستی استفاده کنید و تنها کف مواد شوینده را به فرش بمالید. (با برس محکم بر روی فرش نکشید.)
  • در پایان شسشتو، برای چند ساعت فرش را به همان حالت قرار دهید تا آب آن کاملا کشیده شود.
  • برای خشک شدن فرش دستباف اصفهان آنرا مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید و از قسمت پشت فرش، در فضایی آزاد پهن کنید.
  • برای گرفتن پرزهای فرش بهتر است از یک برس نرم استفاده کنید.

اما توصیه ما این است که شستشوی فرش دستباف اصفهان را به مراکز معتبر قالیشویی بسپارید، به این دلیل که امکان دارد رنگ های فرش باهم قاطی شود و فرش شما را خراب کند.

قیمت فرش های دستباف اصفهان

قیمت فرش زیبای دستبافت اصفهان مانند سایر فرش های دستباف براساس کیفیت، طرح و نقشه، ابعاد، تعداد رج ها، چله فرش، نوع الیاف و تراکم آن تعیین می شود. استفاده از ابریشم در فرش دستباف اصفهان در بالا رفتن قیمت آن موثر است و فرش دستباف تمام ابریشم اصفهان از فرش دستباف گل ابریشم اصفهان گرانتر است.

اما نکته ای که وجود دارد این است که فرش دستباف اصفهان دست دوم، در صورتی که سالم باشد، ارزشی برابر و یا حتی بیشتر از فرش نو دستباف اصفهان دارد. اما سعی کنید که حتما خرید و فروش فرش دستباف اصفهان را در فروشگاه های معتبر انجام دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.