اطلاعات فرش دستبافت, تاریخچه فرش, فرش تبریز, فرش قم, فرش کاشان

فرش دستباف شهر های مختلف

فرش دستباف قم

انواع فرش دستبافت

فرش دستباف شهر های مختلف در ایران بسته به اینکه در کدام شهر بافته میشنود دسته بندی میشنود. و معمولا زمانی که فردی درمورد یک گروه از فرش های دستبافت صحبت میکند ابتدا شهری که در آن بافته شده است را ذکر میکند. چون این نکته از مهمترین فاکتور های دسته بندی فرش ها هست.

دلیل این موضوع اینست که هر منطقه از ایران متناسب با شرایط ، امکانات و آب و هوا مترال مورد استفاده اش در قالی های دستباف تعیین میشود. لذا زمانی که خریداران محترم تصمیم به خرید فرش دستباف دارند. باید بدانند که مثلا فرش اصفهان از کرک گوسفند میباشد. و فرش تبریز از پشم گوسفند و این موضوع موجب افزایش قیمت چشمگیری در فرش اصفهان میشود.

مثلا آب و هوای منطقه قم امکانات برای تهیه ابریشم قم را فراهم میکند. همچنین قدمت هر منطقه در تهیه و تولید فرش آن منطقه در این موضوع تاثیر گزار است. مثلا بافت فرش تبریز به دوران قبل از صفویه برمیگردد. و فرش های تمام ابریشم قم سالیان سال است که در منطقه قم بافته میشود. نه در شهر های دیگر و اگر در شهر های دیگر و توسط تولیدی قالی بافی شهر ها و مناطق دیگر بافته شود اصطلاحا فیک و غیر اصل خوانده میشود.

 فرش قم

از ویزگی های اصلی فرش قم میتوان به موارد زیر شاره کرد:

بافت فرش با نظم و ترتیب بسیار بالا

استفاده از ابریشم خالص و ظریف در بافت فرش

به حد اقل رساندن خطا در بافت فرش دستباف قم

گره های بسیار نازک که موجب ظرافت بالا میشود

استفاده از مواد اولیه طبیعب و سازگار با محیط زیست

تراکم بالای بافت

داشتن طرح های تاریخی جذاب

و …

تاریخچه فرش قم

نکته حایز اهمیت در فرش قم اینست که قدمت بسیار زیادی نظیر فرش های تبریز و اصفهان ندارد و به نوعی مربوط به صده اخیر میباشد. تاریخشناسان فرش در حدود 100 سال تخمین میزنند. اما محبوبیت ملی و جهانی این نوع بافت و این متریال باعث شد تا این صنعت به شدت رونق پیدا کند.

فرش های تمام ابریشم قم را ببینید.

فرش دستباف قم

فرش تبریز

فرش تبریز از جمله فرش های معروف و با اصالت جهان است و کمتر کسی در زمینه فرش دستباف شهر تبریز را نمیشناسد. محبوبیت فرش تبریز به دلیل استفاده از رنگ های بسیار زیبا ، مترال عالی و رجشمار بالای فرش های آن است. همه این موارد بر کیفیت فرش تبریز می افزاید.

در حال حاضر رجشمار فرش های تبریز از 40 تا 70 است. و تقریبا هر نقشه در تبریز رج مخصوص خود را دارد. مثلا فرش تبریز نقشه سالاری در 90 درصد مواقع 60 رج است و از جمله قالی های بسیار محبوب در تبریز حساب میشود. تقشه علیا معمولا 50 رج است و همین موضوع نشاندهده اینست که نقشه علیا با رج 40 فیک و غیر اصل میباشد.

فرش دستباف شهر تبریز همچنینبه انواع دلنشین نقشه های فوق العاده زیبای آن معروف است. نقشه هایی نظیر بنام، سالاری ، فرج مهران ، علبا ، تقی زاده و … . همین تنوع در تعداد نقشه های فرش تبریز موجب شده برای هر سلیقه ای فرش تبریز یک طرح خاصی موجود باشد. مثلا طرح های هندسی نظیر گنبد یا طرح های حلوت نقشه خطیبی و شلوغ نقشه سالاری و …

تاریخچه فرش تبریز

تاریخچه بافت فرش تبریز به دوران قبل از صفویه برمیگردد. همین موضوع باعث شده تبریز به قدیمی ترین و معروفترین شهر از بین شهر های بافت فرش دستباف تبریز شود. در ابتدا قالی های در تبریز در مناطق روستایی با رج پایین در حدود 24 رج بافته میشد. اما اکنون فرش هایی در تبریز با رج 100 هم بافته میشود که این از افتخارات شهر تبریز است.

فرش دستباف شهری و روستایی بیشتر بخوانید.

فرش کاشان

فرش دستباف کاشان از قدیمی ترین فرش های ایران و جهان است. یکی از مهمترین مراکز بافت قالی در ایران شهر کاشان میباشد.

ویژگی فرش کاشان

از ویژگی های فرش کاشان میتوان به رج 25 تا 40 اشاره کرد.

البته فرش های ابریشمی کاشان از 55 تا 70 رج هستند.

متریال این فرش دستباف از پشم ، پنبه و ابریشم است.

فرش دستباف کاشان با گره فارسی و به صورت دو پوده بافته میشود.

چله فرش دستباف کاشان با همان نخ های عمودی از پنبه استفاده میشود. که علاوه بر افزایش استخکام برای جلوگیری از بیدزدگی نیز میباشد.

اینجا از حراجی های فرش بازدار باخبر شوید.

فرش نایین

فرش دستباف شهر نایین از جمله معروفترین فرش های دستباف به شمار میرود. شهر نایین در بخش جتوب غربی استان اصفهان و در منطقه کویر مرکزی میباشد. به دلیل اینکه از آب و هوای کم آب و گرمی برخوردار است. از جمله صنعت قدیمی این شهر صنایع دستی و به خصوص فرش دستباف بوده است.

تاریخچه فرش نایین

تاریخچه فرش نایین به دوران جنگ جهانی دوم  برمیگردد در حدود سال  1318.

در ایتدا به دلیل نبود طراحی فرش در این منطقه طرح های فرش از اصفهان آورده میشد. فرش دستباف نایین یک قالی با ظرافت بالا و متریال بسیار خوب است. نقشه ها معمولا لچک ترنج ، با طرح های اسلیمی و ختایی است.

 

 

 

 

2 دیدگاه در “فرش دستباف شهر های مختلف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.