آشنایی با فرش دستباف, اطلاعات خرید تابلوفرش, اطلاعات فرش دستبافت, انواع فرش, فرش ایلیاتی, فرش قیمت, فرش کاشان

فرش دستباف یزد | فرش دستباف یزد اردکان + قیمت

فرش اردکان

فرش دستباف یزد | فرش دستباف یزد اردکان + قیمت

 

یکی از بهترین مراکز فرش بافی ایران یزد است که به لحاظ طرح و نقشه، نوع الیاف و رنگ، ویژگی های منحصر به فردی دارد و بسیار با کیفیت ومستحکم است. نقشه های فرش دستباف یزد در بیشتر موارد از طبیعت الهام گرفته اند و برای بافت آنها از ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با فرش دستباف یزد تا انتهای مطلب همراه بازدار باشید تا فرش دستباف یزد اردکان و قیمت فرش دستباف یزدی و … را مورد بررسی قرار دهیم.

فرش دستباف یزد اردکان

قدمت فرش دستباف یزد اردکان به بیش از ۱۵۰ سال پیش برمی گردد و در اوایل تنها مردان به بافت فرش مشغول بوده اند، اما بتدریج زنان نیز وارد این عرصه شدند. استفاده از تصاویر حیوانات و طرح و گل و بوته در فرش های دستباف یزد بسیار رایج بوده و یکی از زیباترین و اصیل ترین نمونه های این طرح، فرش دستباف یزد ارکان است.

  • فرش دستباف یزد به لحاظ طرح و رنگ و کیفیت، یکی از بهترین انواع فرش دستباف است که معمولا با دار عمودی بافته می شود و نوع گره آن فارسی نامتقارن با رجشمار تقریبی ۳۰ است، هر چند در گذشته این مقدار کمتر بود و رجشمار فرش دستباف یزد بین ۲۳ تا ۲۵ بود ، اما فرش بافی یزد به سمت بافت ریز پیش رفت و به رجشمار حدود ۶۰ رسید.

 

  • طرح های شاه عباسی، شاه صفی، اناری و گل ختایی مهمترین نقشه های فرش دستباف یزد هستند. همچنین علاوه بر طرح های رایج ترنج در مرکز و طرح گل و اشکال هندسی، زیلو هم یه عنوان یک مدل از فرش های دستباف یزد شناخته می شود.
  • نقشه فرش دستباف یزد به فرش های دستباف کرمان و کاشان شباهت دارد، با این تفاوت که تعداد گره در فرش دستباف کرمان بیشتر است، اما فرش دستباف یزد ضخیم تر و مرغوب تر است و کیفیت بهتری دارد. بسیاری از فرش های دستباف یزد برای صادرات مورد استفاده قرار می گیرند و در بافت فرش های صادراتی یزد بیشتر رنگ های پاستلی را بکار می گیرند.

 

  • شباهت فرش دستباف یزد با فرش دستباف کاشان به لحاظ ساختار کلی موجب شده تا در بسیاری از موارد فرش این دو منطقه با هم اشتباه گرفته شود و تشخیص این دو از هم، تنها با بررسی یک کارشناس امکان پذیر است.
  • در فرش دستباف یزد از پنبه و یا پشم استفاده می شود و پرزها بصورت نیمه بلند قیچی می شوند. البته در برخی موارد برای بافت فرش دستباف یزد از ابریشم هم استفاده میشود که موجب درخشندگی و لطافت بیشتر فرش می شود.
تابلو فرش مینیاتور

تابلو فرش مینیاتور را در اینجا ببینید.

  • طرح رایج در فرش دستباف یزد، طرح گل و نقوش هندسی و طرح ترنج در وسط فرش است و معمولا با رنگ های تیره بافته می شوند. در طرح های قدیمی تر فرش دستباف یزد از رنگ قرمز برای زمینه و برای حاشیه فرش از رنگ قهوه ای استفاده می شد، در سال های اخیر رنگ های صورتی، سبز کم رنگ و خاکی نیز برای بافت فرش دستباف یزد بکار برده می شود. (رنگ آبی در فرش های دستباف یزدی کمتر دیده می شود.)

 

  • با وجود اصالت قالی بافی در یزد، برای بافت فرش دستباف یزدی علاوه بر رنگ های گیاهی طبیعی از  رنگ های شیمیایی و مصنوعی هم استفاده می شود.

 

  • فرش دستباف یزد در اندازه و ابعاد مختلف وجود دارد و بسیار با دوام و با کیفیت است، از اینرو برای استفاده در فضاهای مختلف کابرد دارد و با گذشت زمان از کیفیت آن کاسته نمی شود.

 

  • نقش هراتی و چهار منزل از جمله طرح هایی بود که در گذشته برای بافت فرش دستباف یزد کاربرد زیادی داشت، اما در سال های اخیر بیشتر طرح ها متاثر از قالی های کرمان است.

فرش دستباف یزد قیمت

تعیین قیمت فرش دستباف یزدی کار راحتی نیست و مواردی چون طرح و نقشه، مواد اولیه برای بافت فرش، تعداد رجشمار، میزان ابریشم مصرفی و …. در قیمت فرش تاثیر می گذارند. اما فرش دستباف یزد به دلیل گره کم و بافت نسبتا درشتی که دارند، به عنوان فرش دستباف قیمت مناسب شناخته می شوند، ضمن اینکه قیمت فرش دستباف یزد نو و دست دوم آن (در صورت سالم بودن)، یکی هستند.

  • برای نگهداری بهتر فرش دستباف یزد، سعی کنید فرش را تمیز نگه دارید از شستشوی زیاد فرش خودداری نمایید.
  • احتمال اینکه رنگ فرش های دستباف هنگام شستشو بهم بریزد وجود دارد، پس بهتر است شستشوی فرش دستباف یزد را به یک قالیشویی معتبر بسپارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.