آشنایی با فرش دستباف, اطلاعات خرید تابلوفرش, اطلاعات فرش دستبافت, انواع فرش, فرش قیمت

فرش دستباف کرمان چه ویژگی هایی دارد

فرش دستباف کرمان چه ویژگی هایی دارد

فرش دستباف کرمان چه ویژگی هایی دارد

کرمان از جمله مراکز مهم فرش بافی است که قدمت طولانی در بافت فرش دستباف دارد. فرش دستباف کرمان در طرح و رنگ های متنوع با گره نامتقارن و رجشمار بالا بافته می شود و یکی از رایج ترین طرح های آن طرح گل است. برای بافت فرش دستباف کرمان از مواد طبیعی چون نخ، پشم و ابریشم استفاده می شود و به تنوع رنگ بالا معروف است. یکی از مشخصه های فرش دستباف کرمان ترکیب بندی و هارمونی خیره کننده و زیباست که آنرا منحصر به فرد نموده است. برای آشنایی بیشتر با فرش دستباف کرمان تا انتهای مطلب همراه بازدار باشید.

فرش دستباف کرمانی

از دیرباز در فراسوی مرزهای کشورمان ، هرگاه سخن از هنر ایرانی به میان آمده است نام فرش ایران بر لبها نقش بسته است که فرش دستباف کرمان هم از این قاعده استثنا نیست. در بسیاری از اقلیم های دور و نزدیک ، طی قرنهای متمادی ، فرش های ظریف با نقشهای ساحرانه، شناسنامه ایران بود.

فرش دستباف کرمانی به عنوان یکی از صنایع دستی قدیمی ایران شناخته می شود که به دلیل استفاده از مواد اولیه مرغوب و بافت ریز ، ارزش هنری آن زیاد است و بالطبع قیمت بالایی هم دارد.

ویژگی های فرش دستباف کرمان

فرش دستباف هر منطقه ویژگی های مختلفی دارد و فرش دستباف کرمان نیز مشخصه هایی دارد که با آن ها شناخته می شود. از جمله ویژگی های فرش دستباف کرمان استفاده از پشم یا خامه نتابیده است که بعد از چیده شدن از پشت گوسفند و گذراندن مراحل رنگرزی بدون اینکه آن را بتابند و به صورت رشته درآورند برای بافت فرش مصرف می کنند.

استفاده از رنگ های متنوع از دیگر ویژگی های فرش دستباف کرمان است، به گونه ای که در نوع نفیس آن حداقل ۳۰ رنگ بکار می رود که با مواد رنگ دهنده طبیعی چون پوست انار، پوست گردو، حنا و … تهیه می شوند.

ضمن اینکه رنگ های رایج برای بافت فرش دستباف کرمان شامل عنابی، سبز و سرمه ای می شود.

بهترین برند فرش دستباف ایرانی کدام است

تاروپود فرش دستباف کرمان

تاروپود فرش دستباف کرمان مانند سایر فرش ها از پنبه است. پنبه در برابر کشش دار فرش مقاوم تر از پشم است و باعث نمی شود که تارها منعطف و در نتیجه شل شوند.

تابلوفرش دختر

تابلوفرش دختر

تابلو فرش دختر را اینجا ببینید

رنگرزی فرش دستباف کرمان

در کرمان برای رنگ کردن خامه از رنگ های شیمیایی استفاده می کنند. البته در سال های قبل ، پیش از آنکه صنعت رنگ های شیمیایی پیشرفت امروزه را داشته باشد ، رنگرزهای کرمانی رنگ های طبیعی را بکار می گرفتند ، لیکن رنگ های طبیعی از ثبات لازم برخوردار نبوده رنگرزها برای این که به رنگ ثابت دست یابند و ، ضمن اینکه پشم را در داخل رنگ برای مدت نسبتا طولانی می جوشاندند . از مواد ثابت کننده شیمیایی هم به منظور ثبات بیشتر  استفاده می کردند .

 

طرح و نقش فرش دستباف کرمان

برای فرش دستباف کرمان نقشه های منحصر به فردی وجود دارد. اما تا حدود زیادی نیز تاثیر گرفته از نقشه های فرش دستباف اصفهان، مانند شاه عباسی و شیخ صفی می باشد.

لچک و ترنج

در این طرح در اصل از تذهیب هایی که توسط کاتبان هنرمند ، بر جلد کتابها نقش می بست و  یا تزئینات و کاشی کاری ها اقتباس گردیده و با تغییراتی که حاصل تراوش افكار لطيف هنرمندان فرشباف و طراحان  نقشه است به صورت فعلی در آمده است . ترنج نقش کشیده دایره یا ستاره واری است که معمولا میانی ترین قسمت نقشه را تشکیل میدهد . دو کلاله به عنوان دو سر ترنج زیبایی خاصی به این نقشه میدهد. ربع ترنج با تغییری مختصر تشکیل دهنده لچک این نقشه است که در گوشه متن قرار می گیرد.

  • نقش شاه عباسی

در اساس همان نقش اسلیمی آغاز کار صفویان است که نگاره های خاص زمان شاه عباس نیز بدان افزوده شده است و امروزه همه زیر یک عنوان آمده است. اسلیمی را گفته اند طرح انتزاعی درخت است با   پیچ و خم شاخ و برگ آن و این نگاره در هنرهای تزئینی ایران سابقه بس درازی دارد که به زمان ساسانیان می رسد و از جمله می توان آن را در نقش بیستون دید.

گالری فرش

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.