آشنایی با فرش دستباف, اطلاعات خرید تابلوفرش, اطلاعات فرش دستبافت, فرش قیمت, فرش های با قیمت میانه

فرش دستباف قزوین | ویژگی ها و قیمت فرش دستباف قزوین

فرش دستباف قزوین | ویژگی ها و قیمت فرش دستباف قزوین

فرش دستباف قزوین | ویژگی ها و قیمت فرش دستباف قزوین

 

قزوین از جمله شهرهایی است که در هنرهای دستی از جمله فرش بافی سابقه طولانی دارد و  فرش دستباف قزوین یکی از فرش های نفیس ایران است که در طرح و رنگ بسیار متنوع است و به کشورهایی چون هلند، چین و آلمان نیز صادر می شود. خرید و فروش فرش دستباف قزوین در بازار فرش دستباف قزوین یا سرای قیصریه انجام می شود و فرش های با کیفیت با نقشه های مرغوب عرضه می شوند. در این مطلب به بررسی ویژگی های فرش دستباف قزوین، انواع و قیمت آن می پردازیم. همراه بازدار باشید.

ویژگی های فرش دستباف قزوین

پیدایش فرش دستباف قزوین به سال ۱۳۰۹ بر می گردد که کارخانه فرش بافی اعتماد توسط مهدی معتمدی قزوین و سید مجتبی نبوی در کاروانسرای آقا معصوم تاسیس شد و هنرمندان بسیاری در این کارخانه شروع به فعالیت نمودند. فرش دستباف قزوین در مدت زمان کوتاهی مورد توجه قرار گرفت و در سطح جهانی طرفدارانی پیدا کرد. اما همزمان با جنگ جهانی دوم بافت فرش دستباف قزوین رو به فراموشی رفت. تا اینکه در سال های اخیر جهاد دانشگاهی قزوین با پژوهش هایی موفق به احیا مکتب فرش بافی قزوین شد.

فرش دستباف در قزوین علاوه بر قالی و قالیچه، به شکل کناره، گلیم و جاجیم هم بافته می شود که بسیاری از طرح ها بصورت ذهنی و یا برگرفته از شکل های هندسی است و با رنگهای گیاهی طبیعی بافته می شود که رنگ سرمه ای و قرمز رایج ترین رنگ های مورد استفاده در فرش دستباف قزوین است.

فرش دستباف قزوین از جنس پرز پشمی و تارو پود پنبه، با دو گره فارسی و ترکی  بر روی دار مخصوص (داروکول) بافته می شود و تعداد رج در هر فرش از ۳۵ تا ۵۵ متفاوت است که بسیار منظم و باکیفیت انجام می شود.

فرش دستباف اصفهان را بیشتر بشناسید

رایج ترین طرح برای بافت فرش دستباف قزوین، شاه عباسی (طرح هایی برگرفته از دوران صفویه و شاه عباس که شامل گل های چند پَر بهمراه خطوط اسلیمی) است که در انواع مختلفی بافته می شود و عبارتند از:

شاه عباسی لچک ترنج

طرح لچک ترنج شاه عباسی طرحی است با ترنج مرکزی دایره ای و یا لوزی که اطراف آن با لچک یا چهار نقش یک شکل پَر شده است.

شاه عباسی طره دار

فرش دستباف قزوین با طرح شاه عباسی طره دار به طرحی گفته می شود که در مرکز فرش ترنجی ظریف قرار گرفته و اطراف آن به جای لچک های ۴ گوش، طرح هایی ادامه دار وجود دارد.

تابلو فرش مینیاتور

تابلو فرش مینیاتور

تابلو فرش چهره را اینجا ببیند

شاه عباسی افشان

طرح شاه عباسی افشان نوعی طرح در فرش دستباف قزوین است که شامل طرح های اسلیمی و خطوط مدور می شود و در برخی از آنها نقش حیوانات نیز وجود دارد. همچنین این طرح ترنج میانی و لچک های چهارگوش را ندارد.

شاه عباسی شیخ صفی

فرش دستباف قزوین با طرح شاه عباسی شیخ صفی برگرفته از آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی است که در مرکز ترنج قرار گرفته و اطراف آن با طرح گل نقش بندی می شود.

شاه عباسی تصرفی

طرح شاه عباسی تصرفی که از نمونه طرح های رایج در فرش دستباف قزوین است، تشکیل شده از خطوط پیچ در پیچ با استفاده از نیم ترنج و حذف لچک هاست که با هماهنگی بی نظیر بافته شده است.

شاه عباسی جانوری

طرح شاه عباس جانوری که علاوه بر فرش دستباف قزوین در فرش دستباف قم و فرش دستباف کرمان نیز رواج دارد، شامل طرح حیوانات و نقوش سنتی است، به این صورت که مرکز با طرح گل و اطراف آن با طرح حیوانات نقش بندی می شود

طرح هراتی، طرح حاج خانمی یا گلدانی (برگرفته از طبیعت) و طرح ظل السلطان یا بته ای (متشکل از نقش های هندسی منحنی) نیز از دیگر طرح های رایجی است که در فرش دستباف قزوین مورد استفاده قرار می گیرد.

قیمت فرش دستباف قزوین

بازار فرش دستباف قزوین مرکز اصلی خرید فرش دستباف در قزوین است و همچنین برخی اوقات نمایشگاه فرش دستباف در قزوین برگزار می شود و در آن فرش های دستباف قزوین با کیفیت مناسب به فروش می رسد که قیمت آنها با توجه به طرح  و رنگ و تعداد رج متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.