آشنایی با فرش دستباف, اطلاعات فرش دستبافت, انواع فرش, فرش اصفهان, فرش تبریز, فرش قم, فرش های با قیمت میانه

فرش دستباف ذرع و نیم یا یک و نیم متری و انواع آن

فرش دستباف ذرع و نیم یا یک و نیم متری و انواع آن

فرش دستباف ذرع و نیم یا یک و نیم متری و انواع آن

 

همانطور که می دانید فرش دستباف در سایز و ابعاد متنوع بافته می شود تا برای فضاهای مختلف قابل استفاده باشد. در این مطلب تصمیم داریم به بررسی فرش دستباف یک و نیم متری بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با فرش دستباف یک و نیم متری تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

فرش دستباف یک و نیم متری

به فرش دستباف یک متر و نیمی در اصطلاح فرش ذرع و نیم گفته می شود که ابعاد آن حدودا ۱۰۰ در ۱۵۰ سانتی متر و کمتر از ۲ متر مربع است.

بافت فرش های دستباف یک متر و نیم مانند سایر فرش های دستباف در نایین، اصفهان، قم، سنندج، کرمان، تبریز، ایلام و کاشان انجام می شود که طرح و نقشه هرکدام با توجه به فرهنگ هر منظقه متفاوت است.

به عنوان مثال فرش دستباف یک و نیم متری نایین با طرح لچک ترنج، بسیار پر طرفدار و مطابق با اکثر سلیقه هاست. در این طرح از فرش دستباف یک و نیم متری، نگاره ترنج در وسط فرش قرار گرفته و چهارکوشه فرش یا لچک پُر شده است و الیاف استفاده شده غالب در آنها پشم و پنبه مرغوب و رجشمار آنها از ۲۰ تا ۳۰ شروع می شود.

استفاده از فرش دستباف یک و نیم متری نایین برای محل های پر رفت و آمد مانند راهروها نیز مناسب است.

استان کرمان نیز پیشینه قوی در بافت فرش دستبافت دارد. در بافت فرش دستباف کرمان یک و نیم متری، از طرح هایی چون ترنج، طرح درختی و طرح حیوانات استفاده می شود و بافت آن با گره فارسی است.

طرح لچک ترنج در فرش دستباف یک و نیم متری کرمان نیز بسیار پر طرفدار است. طرح های گلدار نیز در بین فرش های دستباف یک و نیم متری رواج دارد که گل ختایی، اناری، شاه عباسی و شاه صفی از جمله این نقوش است و در بافت آنها از الیاف طبیعی همچون پشم گوسفند و کتان استفاده می شود و ضخامتی به اندازه یک سانتی متر دارد.

فرش دستباف تبریز با گره ترکی از اصیل ترین فرش های دستبافت ایران است و ریز بافت ترین فرش های دستباف متعلق به تبریز است.

فرش دستباف یک و نیم متری و قالیچه های چله ابریشم تبریز که از ابریشم خالص تهیه شده اند، بهترین و چشم نواز ترین فرش های ایرانی هستند که گاهی برای بافت آنها از چند الیاف با جنس های مختلف؛ از جمله ابریشم، کتان و پشم و همچنین رنگ ها و طرح های منحصر به فردی استفاده می شود.

قیمت فرش دستبافت یک ونیم متری

با توجه به گرانی ها، قیمت فرش دستبافت بعد از دوره کوتاه بروز می شود، قیمت فرش دستبافت یک ونیم متری نیز مانند سایر فرش های دستباف به عوامل مختلفی مانند نوع الیاف، تعداد رج، رنگ های فرش، محل بافت فرش و … بستگی دارد. ممکن است قیمت یک فرش دستباف یک و نیم متری ۳ میلیون تومان باشد اما قطعا فرش دستباف یک و نیم متری تمام ابریشم ارزش بیشتری دارد و قیمت آن نیز خیلی بالاتر است.

برای اطمینان بیشتر از قیمت فرش دستبافت یک ونیم متری، حتما از فروشگاه های معتبر خرید کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.