آشنایی با فرش دستباف, اطلاعات فرش دستبافت, انواع فرش, فرش اصفهان, فرش تبریز, فرش قم, فرش کاشان

فرش دستباف ابریشم و انواع آن

فرش دستباف ابریشم و انواع آن

فرش دستباف ابریشم و انواع آن

 

کیفیت و زیبایی فرش های دستباف ایرانی، فرش ایرانی را از فرش سایر کشورها متمایز کرده است. بافت فرش های دستباف در طرح و رنگ های مختلفی انجام می شود، اما یکی از مواردی که باعث تنوع فرش های دستباف شده، نوع مواد به کار رفته در فرش دستباف است. فرش دستباف ابریشم، مرغوبترین و محبوبترین نوع فرش دستباف است که علاوه بر چشمگیر بودن، نسبت به فرش دستباف پشمی ارزش بیشتری هم دارد. همراه بازدار باشید تا در مورد فرش دستباف ابریشم و انواع آن بیشتر بدانید.

 

انواع فرش دستباف ابریشم

فرش دستباف ابریشم با بکارگیری مواد مرغوب، ظرافت در بافت، تعداد گره ها و کیفیتی که دارد، یک کالای لوکس محسوب می شود و برای دکوراسیون مدرن و کلاسیک بسیار مناسب است . فرش دستباف ابریشم از الیاف گیاهی طبیعی تهیه می شود که نرمی و طلافت فرش را دوچندان می کند. فرش دستباف ابریشم دارای چنان ظرافتی است که می توانید تصویر و نقشه فرش را از پشت فرش مشاهده کنید.

فرش دستباف ابریشم به ۳ نوع دسته بندی می شود که عبارتند از:

فرش دستباف تمام ابریشم

فرش دستباف ابریشم نسبت به سایر فرش های دستباف ارزش بیشتری دارد و پرز و چله آن از ابریشم مرغوب است. فرش دسباف تمام ابریشم معمولا ظریف بافت است و زیبایی خیره کننده ای دارد. از مشخصه های فرش دستباف تمام ابریشم این است که با کشیدن دست بر روی آن دست شما احساس گرما می کند.

فرش دستباف گل ابریشم

در این نوع فرش دستباف، برای بافت دوره حاشیه ها و نقش های آن به جای پشم از ابریشم استفاده می شود.

فرش دستباف گل ابریشم در مقایسه با فرش دسباف تمام ابریشم قیمت مناسبتری دارد و در عین لطافت و نرمی مستحکم است. اگر قصد دارید برای جهیزینه یک فرش دستباف تهیه کنید، بهترین گزینه فرش دستباف گل ابریشم است.

فرش دستباف ابریشم و انواع آن

فرش دستباف ابریشم و انواع آن

فرش دستباف کف ابریشم

اگر به دنبال یک فرش دستباف زیبا هستید که شستشوی راحتی هم داشته باشد، فرش دستباف کف ابریشم را انتخاب کنید. این فرش دستباف ابریشمی علاوه بر زیبایی و ماندگاری ، ضد حساسیت هم هست و تنوع طرح و رنگ زیادی دارد.

در فرش دستباف کف ابریشم، نخ ابریشم جایگزین پشم می شود.

طرح های فرش دستباف ابریشمی

فرش های دستباف ابریشم در طرح های مختلفی بافته می شوند که رایج ترین آنها عبارتند از :

  • طرح محرابی
  • طرح بته جقه
  • طرح شاه عباسی
  • طرح شکارگاه
  • طرح ماهی
  • طرح افشان
  • طرح قابی
  • طرح آثار باستانی
  • طرح اقتباسی
  • طرح درختی

طرح ترنج پرطرفدارترین طرح فرش دستباف ابریشم است که دارای حاشیه پهن و طرح دایره و بیضی در مرکز می باشد و از ابریشم مرغوب در بافت آن استفاده شده است.

فرش دستباف ابریشم تبریز و فرش دستباف ابریشم کاشان جزء پر فروش ترین و معروفترین انواع فرش دستباف هستند و کیفیت بالایی دارند.

فرش دستباف ابریشم اصفهان

یکی از اصیل ترین انواع فرش دستباف ابریشم، متعلق به اصفهان است که جنبه صادراتی هم دارد و خرید آن یک سرمایه گذاری هوشمندانه هم محسوب می شود.

خرید فرش دستباف اصفهان که با ابریشم مرغوب بافته شده، علاوه بر زیبایی نوعی سرمایه گذاری نیز محسوب می شود و از جمله ویژگی های آن طرافت و رجشمار تا ۹۰، استفاده از دار عمودی و نقشه های آثار باستانی است.

فرش دستباف ابریشم قم

قم یکی از دیگر مراکز بافت فرش دستباف ابریشم است که  در سطح جهانی نیز به عنوان فرش معتبر و با ارزش شناخته می شود. در بافت فرش دستباف ابریشم قم از طرح های ایرانی استفاده می شود که بسیار متنوع هستند و ترنج شاه عباسی و شکارگاه از معروفترین آنهاست.

بافت فرش دستباف ابریشم قم در زیبایی و طبیعی بودن، به تابلو فرش شباهت دارد.

 

فرش دستباف ابریشم تبریز

فرش دستباف ابریشم تبریز به عنوان یکی از پر طرفدارترین انواع فرش دسباف، بسیار با کیفیت و ریز بافت است و طرح زمینه مرجانی و طرح ماهی ، معروفترین طرح های فرش دستبافت تبریز هستند.

بافت فرش دستباف ابریشم تبریز با گره ترکی یا متقارن است و بیشتر ابریشم مورد استفاده آن از خراسان و تهران تهیه می شود.

فرش دستباف ابریشم کاشان

فرش دسباف ابریشم کاشان در طرح و رنگ و ابعاد مختلف بافته می شود و لطافت و استحکام از جمله ویژگی های این فرش می باشد. طرح گل و بته جقه رایج ترین طرح هایی هستند که در فرش دستباف ابریشم کاشان رایج است.

قیمت فرش دستباف ابریشم

قیمت فرش دستباف ابریشم مانند سایر محصولات دچار نوسان می شود و مواد اولیه ای که برای بافت فرش دستبافت ابریشمی استفاده می شوند همواره در حال افزایش هستند. علاوه بر این موارد، عوامل مختلفی از جمله ابعاد فرش، نوع بافت فرش، رنگبندی فرش، مرکز بافت فرش، نقشه فرش و زمانی که صرف بافت فرش شده و از همه مهمتر مقدار و کیفیت ابریشمی که در فرش استفاده شده، تعیین کننده قیمت فرش دستباف ابریشم هستند.

بنابراین بهتر است برای خرید فرش دستباف ابریشم به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید که هم از اصل بودن فرش دستباف و هم از نحوه قیمت گذاری و منصف بودن آنها اطمینان داشته باشید.

شستشوی فرش دستباف ابریشم

فرش های دستبافت ابریشمی دارای کیفیت متفاوتی هستند و برای شستشوی آنها باید یک سری قواعد را رعایت کرد. قبل از هرچیز پیشنهاد می کنم که شستشوی فرش دستباف ابریشم یا هر نوع فرش دستباف دیگر را به قالیشویی های معتبر بسپارید و از آنها تقاضای برگه ضمانت کنید.

بسیاری از فرش های دستباف هنگام شستشو رنگ پس می دهند که موجب بهم ریختن رنگ های فرش می شود و از ارزش فرش کم می کند. فرش دستباف ابریشمی دارای ظرافت خاصی هستند که باعث می شود در برابر آب گرم و برخی مواد شوینده مقاوم نباشند.

برای شستن فرش دستبافت ابریشم قبل از هرچیز با یک پارچه سفید نمدار روی فرش بکشید تا مطمعن شوید فرش در صورت خیس شدن رنگ پس نمی دهد.

اگر بر روی فرش دستباف ابریشم شما لکهای ایجاد شده و تصمیم دارید یک نقطه از فرش را تمیز کنید می توانید از کمی جوش شیرین یا سرکه سفید ترکیب شده با آب و یا نوشابه استفاده کنید. (این مواد همچنین برای از بین بردن بو از فرش ابریشمی کابرد دارد)

( توجه داشته باشید که ابتدا این مواد را بر روی نقطه ای کوچک از فرش امتحان کنید.)

از به کار بردن مواد شیمیایی برای تمیز کردن فرش پرهیز کنید، زیرا ممکن است به بافت فرش شما آسیب بزند و یا رنگ آنرا از بین ببرد.

طریقه شستن فرش دستباف ابریشم

اگر فرش دستباف ابریشمی شما نیاز چندانی به شستشو ندارد، بهتین کار این است که از شستن آن منصرف شوید تا فرش شما ماندگاری بیشتری داشته باشد، اما اگر فرش ابریشم شما واقعا نیاز به شستشو دارد، می توان با رعایت برخی نکات فرشی تمیز و در عین حال ماندگار داشته باشید.

  1. برای شستن فرش دستباف ابریشم، ابتدا فرش را در جهت خواب آن جارو بزنید و یا آنرا در فضای آزاد بتکانید.
  2. فرش را بر روی یک سطح خشک و صاف و تمیز پهن کنید. (توجه داشته باشید که جنس سطح از آهک یا گچ نباشد)
  3. از آب با دمای ملایم برای شستن فرش دستباف ابریشم استفاده کنید. ( هیچ گاه فرش دستباف ابریشم را از قبل خیس نکنید.)
  4. از یک شوینده ملایم برای شستن فرش ابریشمی استفاده کنید و زمان شستشو را طولانی نکنید. (مطمعن شوید که مواد شوینده در بافت فرش باقی نمانده)
  5. از فشار دادن و یا سابیدن فرش دستباف ابریشم هنگام شستشو خودداری نمایید.
  6. بعد از آبکشی فرش دستباف ابریشم از خارج شدن آب داخل فرش اطمینان پیدا کنید.
  7. بعد از پاروکشیدن فرش دستباف ابریشمی، اجازه دهید فرش به مدت ۱ ساعت به همان حالت روی سطح صاف بماند و به هیچ عنوان فرش دستباف را لوله نکنید.
  8. بعد از گذشت یک ساعت می توانید فرش را روی محل مناسب آویزان کنید.

بهترین روش نگهداری فرش دستباف ابریشم

فرش دستباف ابریشم به دلیل ظرافت و ارزشی که در مقایسه با سایر فرش ها دارد نیاز به نگهداری بهتر و بیشتری دارد. بهترین روش برای نگهداری فرش دستباف ابریشم این است که چند مورد را رعایت کنید. از جمله اینکه:

  • از قرار دادن فرش دستباف ابریشم در محیط های پر رفت و آمد خودداری کنید.
  • فرش دستباف ابریشمی را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • بهتر است برای جارو کشیدن فرش دستباف ابریشم جاروبرقی را تنها در جهت خواب فرش بکشید، در غیر اینصورت فرش را بتکانید.
  • در صورت ریختن آب بر روی فرش دسباف ابریشم انرا بسرعت با یک دستمال سفید خشک کنید.
  • از تمیز کردن فرش دستبافت ابریشمی با بخار شوی جدا خودداری نمایید.

 

3 دیدگاه در “فرش دستباف ابریشم و انواع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.