آشنایی با فرش دستباف, اطلاعات خرید تابلوفرش, اطلاعات فرش دستبافت, فرش اصفهان, فرش تبریز

فرش دستباف ضخیم | ویژگی ها + انواع و قیمت

فرش دستباف ضخیم | ویژگی ها + انواع و قیمت

فرش دستباف ضخیم | ویژگی ها + انواع و قیمت

 

برای خرید یک فرش دستباف مناسب قبل از هرچیز باید محل قرارگیری و نوع استفاده آنرا مشخص کنید. فرش های دستباف را می توان براساس تراکم و نوع بافت به دو دسته نازک یا ضخیم تقسیم کرد که هرکدام ویژگی و قابلیت های خاصی دارند. در این مطلب به بررسی ویژگی ها و انواع فرش دستباف ضخیم می پردازیم. همراه بازدار باشید.

ویژگی های فرش دستباف ضخیم

فرش های دستباف به دلیل استفاده از الیاف طبیعی و گیاهی ماندگاری بالایی دارند و با گذشت زمان و پاخوردگی ظاهر خود را از دست نمی دهند. اما برخی از فرش های دستباف مقاومت بیشتری دارند و برای استفاده در محل های پر رفت و آمد مناسب تر هستند. نوع الیاف و تراکم بافت نقش مهمی در ضخامت فرش دستباف دارند، فرش های دستباف ضخیم معمولا تمام پشم هستند، بافت درشتی دارند و جذب رطوبت و استحکام آنها زیاد است.

از جمله ویژگی های فرش دستباف ضخیم این است که برای استفاده در فضاهای مختلف از جمله محل های پر رفت و آمد، راهروها و اتاق کودکان کاربرد دارد و در برابر گردو غبار و شستشو مقاوم هستند. اگر نشستن بر روی زمین را به مبل ترجیح می دهید و به دنبال یک فرش دستباف هستید که سال های طولانی از آن استفاده کنید و دچار خرابی، رنگ پریدگی و ساییدگی نشود، فرش دستباف ضخیم بهترین انتخاب است و برای اتاق های پر رفت و آمد نیز مناسب است.

فرش دستباف ضخیم در اندازه و طرح و رنگ های مختلفی وجود دارد و بسیار متنوع است، اما برای بافت فرش دستباف ضخیم ممکن است علاوه بر الیاف طبیعی، از مواد مصنوعی هم استفاده شود. (استفاده از الیاف صد در صد طبیعی، علاوه بر زیبایی و استحام بیشتر فرش، در معتدل نگه داشتن دمای فضا نیز موثر است.)

تابلو فرش گل را هم ببینید.

هر چقدر فرش دستباف ضخیم تر باشد میزان گره های فرش هم کمتر است و در نهایت فرش تراکم کمتری دارد و از زیبایی و ظرافت آن کاسته می شود، اما از مزایای خرید فرش دستباف ضخیم این است که به ندرت دچار آسیب و خرابی می شود.

فرش های دستباف ضخیم به دلیل درشت بافی و صرف زمان کمتر برای بافت آنها، ارزانتر از  انواع فرش دستباف ریز بافت و نازک هستند.

انواع فرش دستباف ضخیم

هر کدام از مراکز قالی بافی در شهرهای مختلف ایران در بافت فرش دستبافت سبک منحصر به فردی دارند و فرش دستباف برخی مناطق مانند اراک به بافت فرش های ضخیم معروف است. فرش دستباف اراک با پشم و پرز بلند بافته می شود و ضخامت زیادی دارد.

  • فرش دستباف کرمانیکی از انواع فرش دستباف ضخیم است که با پرزهای بلند بافته می شود، درشت بافت است و با پاخوردگی زیباتر می شود.
  • فرش های دستباف کردستان، خراسان شمالی و فارس با نقشه های ایلیاتی و روستایی هم ضخیم هستند و بافت نسبتا درشتی دارند.
  • فرش دستباف کاشان، رنجان و همدان را نیز می توان به عنوان فرش دستباف ضخیم نام برد که اصلی ترین الیاف بکار رفته در آنها پشم ضخیم است.
  • فرش‌ های عشایریهم به عنوان فرش دستباف ضخیم شناخته می شوند.

قیمت فرش دستباف ضخیم

در فرش دستباف ضخیم معمولا از پشم استفاده می شود و استفاده از ابریشم در آنها کمتر است. این موضوع باعث شده قیمت کمتری در مقایسه با فرش های دستباف نازکی که با ابریشم بافته می شوند، داشته باشد. فرش دستباف ضخیم بافت درشتی دارد که کمی از سختی کار قالی بافی کم می کند. اینها مواردی هستند در قیمت فرش دستباف ضخیم موثرند و فرش دستباف ضخیم را با قیمت مناسبتری نسبت به سایر فرش ها می توان تهیه کرد.

نحوه تشخیص فرش دستباف اصل از روی ویژگی های آن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.